In gesprek met een psycholoog over de gratis ondersteuning

In gesprek met een psycholoog over de gratis ondersteuning

28 maart 2023

Inmiddels hebben veel vrijgevestigde psychologen, psychiaters en psychotherapeuten gratis ondersteuning gekregen van hun EPD-leverancier via VG Digitaal. VG Digitaal is in gesprek gegaan met een psycholoog om zijn ervaring te horen over de ondersteuning die hij heeft gekregen. Roel Eigenhuis werkt al 17 jaar als zelfstandig gevestigd psycholoog en werkt voornamelijk met kinderen en jongvolwassenen.

Werk je dagelijks met het EPD en hoeveel ondersteuning heb je ontvangen?
‘’Ik werk veel met het EPD. Ik werk namelijk alleen dus ik doe alles zelf. Van administratie, behandeling tot en met het bijscholing. Daarnaast draai ik ook analyses uit mijn EPD op basis van vragenlijsten en Routine Outcome Monitoring (ROM) metingen. Dit doe ik om de toestand van de patiënt te meten en de behandeling bij te sturen waar nodig. Ik heb drie tot vier uur ondersteuning gekregen op de thema’s: Inrichten, Agenda, Elektronische Inzage en Financiële Administratie.’’

Gebruikte je alle functionaliteiten van het EPD, voordat je ondersteuning kreeg?
‘’Voordat ik de ondersteuning kreeg, gebruikte ik zeker niet alle functionaliteiten. Ik kon mij prima redden met alle mogelijkheden, maar toch deed ik een aantal dingen dubbel. Ik schreef bijvoorbeeld het behandelplan in een apart programma en dat uploadde ik in het EPD. Verder gebruikte ik ook niet de e-mailfunctie in het EPD. Het hele dossier was dus nog niet volledig digitaal opgebouwd, omdat ik bijvoorbeeld nog veel aantekeningen op papier maakte. Ik heb kasten vol staan met dossiers en dat is niet meer van deze tijd. Ik wil graag het hele dossiervorming digitaliseren en alle functionaliteiten van het EPD goed benutten.’’

Hoe had je de ondersteuning voorbereid?
‘‘Ik heb de afspraak met de leverancier voorbereid, zodat we gericht aan de slag konden. Dat heeft geresulteerd in dat ik mijn hele behandelplan heb omgegooid en dat ik precies weet hoe ik iets moet aanpassen in mijn EPD. Als ik bijvoorbeeld het sjabloon wil aanpassen, dan weet ik nu hoe ik dat moet doen. Ik heb een aantal nieuwe functionaliteiten geleerd die ik nu ook gebruik, zoals het bijhouden van alle indicaties en beschikkingen en hoe ik die het beste kan lezen. De leverancier heeft ook de verfijning van alle functies uitgelegd en is hier met mij doorheen gelopen. Ik kan nu goed behandelplannen opstellen en de huisarts makkelijker en sneller een standaard brief e-mailen. Verder is mijn e-mail ook gekoppeld aan het EPD en worden deze automatisch in het EPD opgeslagen.

‘’Ook heb ik de wachtlijstfunctie ontdekt. Nieuwe patiëntaanvragen komen automatisch binnen, ik kan deze goed bijhouden en ze zijn direct te koppelen aan het dossier. Voorheen was ik veel tijd kwijt aan mensen terug e-mailen, statussen bijhouden en lijstjes maken. Dit is allemaal mensenwerk en als het automatisch binnenkomt, dat scheelt mij dat veel tijd. Alle mogelijke functionaliteiten zijn wij langsgelopen.’’

‘’Als vrijgevestigde ga je niet zo snel op je vrije zaterdag een hele handleiding doornemen, dus de ondersteuning vanuit VG Digitaal is een prettige manier om het EPD beter te leren kennen.’’

Krijg je weleens de vraag of patiënten (of hun ouders) het dossier kunnen inzien?
‘’Ja die vraag wordt zeker gesteld, ook omdat ik veel met kinderen en hun ouders werk. Ouders zijn soms gescheiden en dan is het handig dat zij afzonderlijk mee kunnen lezen met de behandeling. Ouders zijn verantwoordelijk voor het dossier van het kind tot een bepaalde leeftijd. Dus dan is het prettig als je direct gegevens met ze kunt delen. Op dit moment deel ik vaak via beveiligd mailen, maar het is veel efficiënter als het gewoon in het dossier kan blijven en ouders daarin kunnen meekijken.’’

Wat is je  het meest bijgebleven van de ondersteuning?
‘’De training was echt op maat gemaakt, individueel en al mijn vragen zijn beantwoord. Een handleiding doornemen over het EPD kost veel tijd en energie. Juist het samen doorheen lopen waar jij als ggz-professional tegenaan loopt is veel prettiger. Ik heb eigenlijk het hele EPD opnieuw leren kennen door mij te laten scholen op alle mogelijke functies. Daarnaast is het ook het makkelijker schakelen met mijn EPD-leverancier, omdat wij elkaar nu beter kennen. Zo kom ik makkelijker in contact voor een aanvullende vraag.’’

Wilt u ook gratis ondersteuning ontvangen van uw EPD-leverancier? Dit is aan te vragen via deze link! De volgende leveranciers doen mee: Careweb, Praktijkdata, HCI CRS, HCI Incura en Tenzinger.

Terug