In gesprek met een psychiater over de gratis ondersteuning

In gesprek met een psychiater over de gratis ondersteuning

21 februari 2023

Inmiddels hebben veel vrijgevestigde psychologen, psychiaters en psychotherapeuten gratis ondersteuning gekregen van hun EPD-leverancier via VG Digitaal. VG Digitaal is in gesprek gegaan met een psychiater om zijn ervaring te horen over de ondersteuning die hij heeft gekregen. Hij werkt al 20 jaar als zelfstandig gevestigd psychiater en heeft de overgang van papieren dossiers naar een Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) meegemaakt. 

Kunt u vertellen welke functionaliteiten van het EPD u gebruikt?
“Ik werk dagelijks met het EPD en gebruik zo goed als alle functionaliteiten. Ik doe dit ook al jaren en dit ging ook altijd wel goed. Toen ik de oproep van VG Digitaal voorbij zag komen, vroeg ik mij af wat ik nog zou kunnen leren. Nadat ik dit bij mijn eigen leverancier heb nagevraagd, kwam ik erachter dat het zeker zin had om de ondersteuning aan te vragen en heb ik dat dus gedaan.”

Op welke thema’s heb je ondersteuningsuren gekregen en hoe zag dit eruit?
“Ik heb ongeveer vijf uur ondersteuning gekregen in de thema’s: EPD inrichten, declareren, corresponderen en financiële administratie. Ik heb van te voren een aantal vragen voorbereid en mij verdiept in de mogelijkheden. Tijdens de ondersteuningsuren ga je samen met een medewerker van de softwareleverancier je eigen EPD door en zijn alle thema’s behandeld die ik had aangevraagd. In de sessies heb je alle ruimte om je vragen te stellen en te laten zien hoe je werkt. Zij kwamen met tips en ideeën hoe ik sneller of handiger bepaalde functies kan gebruiken.”

“Ze hebben samen met mij een intakeformulier gemaakt, waarbij ik kon aangeven welke onderdelen ik erin wilde hebben. Deze kan ik makkelijk inladen en zelf de benodigde gegevens intypen bij nieuwe patiënten. Daarnaast hebben ze een standaard brief ingesteld met diverse kopjes. Als ik deze standaard brief aanklik, bijvoorbeeld voor terugkoppeling naar de huisarts, wordt automatisch een brief opgesteld met alle gegevens van de patiënt er in.’’

Dat klinkt erg handig! Kunt u iets vertellen over wat de ondersteuning heeft opgeleverd vergeleken met voor de training?

“Ik ben bijvoorbeeld geholpen met het inregelen van de tarieven van de zorgverzekeraars met alle onderliggende labels. Dat moet elk jaar opnieuw ingesteld worden. Het heeft mij heel veel werk uit handen genomen! Daarnaast hebben ze ook een rapportage gemaakt waarmee ik kan inzien hoeveel omzet er is gemaakt per zorgverzekeraar. Dit moet ik namelijk in de gaten houden vanwege het Zorgprestatiemodel. Hierdoor heb ik goed zicht op mijn budgetten. Heel erg fijn!”

‘’Voor bijvoorbeeld brieven inregelen had ik een tijdelijke oplossing bedacht om dit buiten mijn EPD om te maken. Dit kost tijd en extra handelingen, nu gaat dit automatisch waardoor dit efficiënter en minder foutgevoelig werkt. Vaak lukte veel handelingen wel met een omweggetje maar nu werk ik op de snelste en efficiëntste manier.’’

Heb je nog tips voor andere ggz-professionals voor als zij ook ondersteuning willen aanvragen?

”Ik raad het zeer aan om de ondersteuning aan te vragen! Je hebt recht op meerdere uren ondersteuning en je kan daardoor echt de diepte in en daarmee je hele EPD beter stroomlijnen. Je mag zelf bepalen hoe je de uren wilt inrichten. Een tip is om van te voren na te denken over hoe je werkt en wat je zou willen, zodat je het meeste haalt uit de ondersteuningsuren. Ook voor de ggz-professionals die al jaren ervaring hebben met hun EPD, kan de ondersteuning nog erg behulpzaam zijn.”

Wilt u ook gratis ondersteuning ontvangen van uw EPD-leverancier? Dit is aan te vragen via deze link! Bekijk ook het filmpje ‘Aanvragen van ondersteuning’ voor eenvoudige uitleg over het aanvraagproces.

Terug